Du må søke og ha fått innvilget tolk for døve, døvblinde og hørselshemmede før du kan bestille tolk til konkrete oppdrag.
Du søker gjennom NAV-skjemaet “Søknad om tolk”. Se lenke i infoboks.
Maksimal behandlingstid er fire måneder, men de fleste søknader avgjøres raskere.
Bruk nettløsningen (www.nav.no/tolkebestilling) for å bestille tolk til et konkret oppdrag. Da sørger du for at tolketjenesten får nødvendige opplysninger for å kunne behandle bestillingen din raskt. Bestiller du tolk via nettløsningen, får du automatisk en kopi av bestillingen på e-post. I e-posten finner du også kontaktinformasjon til tolketjenesten om du får behov for å ta kontakt om bestillingen.
Retten til tolk er hjemlet i flere lover og blir betalt av flere instanser. Etter folketrygdloven § 10-8 faller retten bort når tolking kommer inn under andre sektorers ansvarsområder.
Når oppdraget ikke dekkes av folketrygden, trenger vi navn, fakturaadresse og telefonnummer til den som skal betale for oppdraget.
Søke om rett til å bestille tolk: https://www.nav.no/no/person/
Bestille tolk: http://nav.no/tolkebestilling